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Sylvain Parasie

Professor of sociology at Sciences Po, Medialab

Sylvain Parasie is a sociologist and a professor at Sciences Po. His research lies at a crossroads between the sociology of digital innovation and the sociology of the media and communication. More specifically, he looks at how the digital technologies deployed in the world of journalism are collectively regulated by professionals, the public, and society as a whole. Another facet of his work seeks to further our understanding of what the use of digital technology involves in sociological research.

 

Research fields:

  • The sociology of innovation
  • Digital sociology
  • Pragmatic sociology

Teaching activities:

  • The sociology of the Internet
  • Digital sociology
  • The sociology of communication
  • Investigation using digital means

Selected bibliography:

  • [2019] Cointet, J.-P. and S. Parasie, “Enquêter à partir des traces textuelles du web (présentation)”, Réseaux, No. 214-215
  • [2019] Cointet, J.-P. and S. Parasie, “Comment se forment les publics d’une carte de crime ? Une analyse computationnelle de traces textuelles”, Réseaux, No. 214-215
  • [2018] Cointet, J.-P. and S. Parasie, “Ce que le big data fait à l’analyse sociologique des textes. Un panorama critique des recherches contemporaines”, Revue Française de Sociologie
  • [2017] Parasie, S. and E. Dagiral, “La science des données à la conquête des mondes sociaux. Ce que le Big Data doit aux épistémologies locales”, in P.-M. Menger and S. Paye (eds), Big data et traçabilité numérique : les sciences sociales face à la quantification massive des individus, Paris, Collège de France.
  • [2016] Parasie, S., Sociologie d’internet, Paris, Armand Colin (with J.-S. Beuscart & E. Dagiral).
  •  [2015] Parasie, S., “Data-driven revelation? Epistemological tensions in investigative journalism in the age of ‘big data’”, Digital Journalism, 3(3), p. 364-380.
  • [2013] Parasie, S. and E. Dagiral, “Data-driven journalism and the public good: Computer-assisted reporters and programmer-journalists in Chicago”, New media and society, 15(6): 853-871.
  • [2013] Parasie, S., “Des machines à scandale. Eléments pour une sociologie morale des bases de données”, Réseaux, vol. 2-3, No. 178-179, p. 127-161.
  • [2013] Parasie, S. and E. Dagiral, “Des journalistes enfin libérés de leurs sources ? Promesse et réalité du ‘journalisme de données’”, Sur le journalisme/Sobre journalismo/About journalism, vol. 2, No. 1, p. 52-63.
  • [2012] Parasie, S. and J.-P. Cointet, “La presse en ligne au service de la démocratie locale. Une analyse morphologique de forums politiques”, Revue française de science politique, vol. 62, No. 1, 2012, p. 45-70.
  • [2010] Parasie, S., Et maintenant une page de pub! Une histoire morale de la publicité à la télévision française (1968-2008), Paris, INA.